Porträtt och eventfotografi

Fortsättningskurs för dig som vill ta fina porträtt och spännande eventbilder.

2 dagar, max 7 deltagare

Mål: Att du som behöver ta porträtt i ditt jobb ska känna dig trygg inför fotouppdrag och få tips på olika sätt att tänka och planera inför en fotografering, oavsett om du har 5 minuter eller en timme på dig. Du ska kunna ta porträttbilder av god standard även i situationer där t.ex. brist på ljus innebär en utmaning. Du kan även se kursen som en bra allmänorientering inför eventuell investering i kompakt- eller studioblixtar då du har möjlighet att prova på olika typer av utrustning för att styra ljuset.

Typ av kurs: Traditionell kurs med mycket övningar. Du tar med egen kamera, objektiv och gärna blixt om du har. Varje deltagare får tillgång till egen dator för bedömning av bilderna. Kursen hålls på Kungsholmen i rymlig fotostudio.

Målgrupp: Du som behöver kunna ta bilder av god kvalitét i ditt arbete, oavsett om det är din huvud- eller bisyssla.

Förkunskaper: Kursen är att betrakta som en fortsättningskurs. Du behöver motsvarande erfarenhet/kompetens som kursen "Digitalfoto från grunden" ger. Du använder systemkamera och har fotograferat en hel del men vill få tips specifikt kring porträtt- och eventfoto. Du har redan koll på hur man styr bildens exponering, vitbalans och skärpedjup men är inte så van vid finesserna kring att fotografera med blixt.

Ur innehållet

  • Grunderna i komposition för porträttfoto och gruppbilder.
  • Lär dig använda och styra dagsljuset för att skapa vackra porträttbilder.
  • Psykologi kring en porträttsituation, hur kan man få den man ska fotogrfera att slappna av?
  • Lär dig styra din kompaktblixt. Hur kan du balansera befintligt ljus (dagsljus/inomhusbelysning) med blixtljus. Hur får man det naturligt?
  • Hur kan du använda flera kompaktblixtar tillsammans i system under en porträttfotografering för att styra ljuset såsom du befann dig i en studio?
  • Lär dig använda studioblixtar och att sätta upp några vanliga ljussättningar.
  • Lär dig använda batteridrivna studioblixtar on location, dvs ta med dem ut och balansera blixtljuset mot dagsljus eller inomhusljus.
  • Hur ställer man bäst in kameran för inomhusfotografi i dåligt ljus?

OBS: Innehållet är levande och påverkas av gruppens sammansättning och behov. Inför varje kursomgång får deltagarna svara på ett frågeformulär som skickas ut några dagar innan kursen, och ange vad man själv är mest intresserad av. Därför kan någon programpunkt tillkomma och någon tas bort.

Kostnad: 7 500 kr exkl. moms per deltagare. Lunch, fika och kurslitteratur ingår.

Aktuella kursdatum: se "kursdatum"

Lär dig utnyttja skärpedjupet till din fördel.

Hur skapar man en mjuk respektive dramatisk ljussättning?

Lär dig kombinera blixt med befintligt ljus.

Experimentera med olika perspektiv och komposition. Kombinera inomhusljus med blixt.

Lek kreativt med kameran.

Lär dig planera för klassiska gruppbilder.

... och att ta annorlunda gruppbilder.