Ta kontroll över din kamera (LIVE)

Den här kursen riktar sig främst till dig som har en systemkamera, men fungerar även om du har en avancerad kompaktkamera med fast objektiv.

Målet med kursen är att ge dig grundläggande kunskaper kring olika sätt att fotografera med kameran så att du känner att du kan fortsätta experimentera på egen hand, utan att använda de helautomatiska inställningarna.

Typ av kurs

Kursen streamas live via YouTube. Du kan ställa frågor via chatten.

Ur innehållet

  • Vad menas med bländare, slutare och ISO-tal? Hur hänger de ihop och hur påverkar de bilden?
  • Kameraprogram – vilka är de grundläggande programmen och hur skiljer de sig åt? Vilka bör jag använda i olika situationer?
  • Exponering – hur påverkar jag själv ljuset i mina bilder?
  • Vitbalans och några grundläggande kamerainställningar
  • Objektiv – tips kring objektiv för olika situationer
  • Använda blixten – generella tips samt för- och nackdelar med inbyggd blixt vs extern kompaktblixt

Aktuella kursdatum & kostnad

  • Onsdag 14 augusti kl 13:00–16:00.
    Begränsat antal platser.
    490 kr inkl. moms.

Anmälan & betalning

Frågor & svar om livesändningarna

Hur kommer jag in på kursen?
När du har anmält dig till kursen får du ett mejl med länk till livesändningen, som du använder den dag och tid som kursen genomförs.

Hur ser upplägget för livekurserna ut?
Föreläsningar och demonstrationer varvas med möjlighet för dig att både öva och ställa frågor. Tanken är att livesändningen ska vara väldigt lik en vanlig utbildning, men du får ställa frågor via chatten istället, om du vill. Ungefär så här ser fördelningen ut:

Hur blir kvalitén på sändningen? Ofta tycker jag livesändningar t.ex. på Facebook håller dålig kvalitet.
Denna kurs sänds live via YouTube med hög kvalitet (”Full HD / 1080p”) vilket ger väsentligt bättre kvalitet än t.ex. Facebook om du har en normalsnabb internetanslutning (minst 5-6 Mbits/s). Dessutom filmas kurserna med 2 eller 3 kameravinklar för att kunna visa närbilder på kameror och inställningar och ibland även datorskärm.

Kan jag repetera kursen, dvs kan jag se den igen efteråt?
Ja, kursen kommer ligga kvar i fyra veckor efter sändningen.